خبرگزاری فارس: نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: دم مسیحایی امام (ره) آنچنان موثر بود که از جوان پرسه زن داخل خیابان "مجاهد فی سبیلالله " میساخت.
محمد رضا خباز عضو فراکسیون اقلیت و
مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری
فارس، به مدیریت حضرت امام خمینی (ره) در جریان انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:
امام در طول انقلاب و قبل از آن عالیترین مدیریت الهی را اعمال کردند.
وی
افزود: علت این مسئله این بود که امام (ره) در فکر و در ذهنش تنها ادای وظیفه الهی
وجود داشت و در دل ایشان نیز تنها ادای خدمت به مردم بود، لذا باید گفت که امام به
جز این 2 مسئله به هیچ چیز دیگری فکر نمیکرد.
خباز ادامه داد: هر قدمی که
امام (ره) بر میداشت و هر سخنی که برای مردم بیان میکرد با این نگاه بود که
تکلیفشان در آن لحظه چیست و این مسئله یکی از نکات مهم در مدیریت است که بر اساس
آن افراد باید وظیفهگرا باشند.
نماینده مردم کاشمر گفت: امام (ره) بارها
میفرمودند که من به عنوان یک مجتهد و مرجع و نماینده امام زمان (عج) تنها به وظیفه
خود عمل میکنم و همواره به دنبال این هستم که ببینیم تکلیفم چیست و خیلی به نتیجه
فکر نمیکنم و حتی ایشان در جریان جنگ هم میفرمودند "اگر پیروز شویم به دو نتیجه
رسیدهایم؛ هم بر طاغوتهای زمان غلبه کردهایم و هم اینکه تکلیفمان را درست انجام
دادهایم و اگر شکست بخوریم باز هم پیروزیم چرا که تکلیفمان را ادا کردهایم "
* مدیریت الهی امام(ره) باعث سربلندی امروز کشور شد
وی اظهار
داشت: امام خمینی (ره) بالاترین مدیریت الهی را اعمال کردند که آن مدیریت ما را به
عزت و سربلندی امروز رساند.
خباز با بیان اینکه نگاه امام یک نگاه مادی صرف
نبود، خاطرنشان کرد: نمیتوان امام را یک مدیر خطاب کرد چرا که ایشان یک لیدر یا
رهبر بودند و مدیریت امام (ره) و اداره کشور به وسیله ایشان در واقع حکومت بر
قلبها بود.
این نماینده مجلس افزود: یک رهبر، حکومت بر قلبها را میپسندد
نه حکومت بر جسمها؛ چرا که حکومت بر جسم مدیریت است و حکومت بر دلها به معنای
رهبری است.
وی با بیان اینکه هر دو مقوله یاد شده جزئی از مدیریت محسوب
میشود، ادامه داد: یکی از 2 نوع مدیریت، مدیریت معنوی و دیگری مدیریت ظاهری است
لذا باید گفت که امام ابزار اعمال قدرتی به جزء دم مسیحیایی خود نداشت.
* دم مسیحایی امام(ره) از یک جوان عادی "مجاهد فی سبیلالله " میساخت
خباز گفت: دم مسیحیایی امام (ره) آنچنان موثر بود که از جوان پرسه زن داخل
خیابان مجاهد فی سبیلالله میساخت و این نفوذ آنقدر زیاد بود که جوانان عادی سال
57 به مبارزانی تبدیل شدند که حتی حاضر بودند جان خود را برای رسیدن به هدف از دست
دهند.
نماینده مردم کاشمر گفت: همچنین در ایام جنگ میدیدیم که مادران
زیادی بر اثر دم مسیحیای امام (ره) به فرزند خود کفن میپوشاندند و آنها را عازم
جبههها میکردند؛ بر این اساس باید گفت که نتیجه دم مسیحیای امام از خود گذشتگیها
و فداکاریهای جوانان مملکت در عرصههای مختلف است.
وی در بخش دیگری از این
مصاحبه به وجه تمایز امام خمینی (ره) با دیگر علما اشاره کرد و گفت: مهمترین وجه
تمایز امام این بود که ایشان در فقه هم 2 عنصر زمان و مکان را پذیرفته بودند و
نظرات خود را بر مبنای این دو عنصر طراحی میکردند.
خباز ادامه داد: امام
(ره) معتقد نبودند که فقیه و مجتهد همان مطالبی را که بزرگانشان بیان کردهاند باید
بیان کنند، بلکه ایشان اعتقاد داشتند که شرایط زمان و مکان در فتوا و اظهار نظر
فقیه و مجتهد موثر است و شاید بتوان این مسئله را مهمترین وجه تمایز امام با دیگر
علما دانست.
* در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان بزرگترین ویژگی مدیریتی
امام بود
عضو فراکسیون اقلیت مجلس همچنین اظهار داشت: امام خمینی (ره)
نظراتی ارائه میدادند که در آن هم فرهنگ دینی و فرهنگی نبوی و علوی رعایت میشد و
هم اینکه شرایط زمان و مکان در آن مورد نظر بود.
خباز در نظر گرفتن شرایط
زمان و مکان توسط امام (ره) را بزرگترین ویژگی مدیریتی ایشان دانست و افزود: امام
(ره) در مسائلی که در دورانشان پیش آمد توانستند به خوبی اوضاع را کنترل کنند.
وی در این رابطه ادامه داد: به طور مثال در قضیه بنی صدر ما طرفدار آقای
دکتر حبیبی بودیم به همین جهت از رای آوردن بنی صدر خشنود نبودیم ولی چون رای غالب
با بنیصدر بود از این رای تبعیت کردیم.
این نماینده مجلس گفت: وقتی که
فتنه بنیصدر شروع شد شهید بهشتی و آیتاللهخامنهای و آقای هاشمی تقریبا در یک
طرف قرار داشتند و بنیصدر هم طرف دیگر بود به همین دلیل ما شعار درود بر 3 یاور
خمینی را سر میدادیم.
* اگر مدیریت امام(ره) نبود، فتنههای دوران
ایشان منجر به نابودی انقلاب میشد
خباز اظهار داشت: در آن زمان امام از
فردی که رای آورده بود حمایت زیادی میکرد و این مسئله باعث میشد که ما 2 دل شویم
و احساس میکردیم که حق با بنی صدر است؛ ولی امام سعی داشتند که با این اقدام رعایت
رای مردم را کنند و تا جایی که ممکن است مسئله با مسالمت حل شود.
وی
خاطرنشان کرد: وقتی که بنی صدر اعلام کرد قانون را قبول ندارد امام (ره) طی سخنانی
اعلام کردند که قانون تو را قبول ندارد و تو کسی نیستی که بخواهی بگویی قانون را
قبول ندارم.
خباز ادامه داد: اگر مدیریت خوب امام (ره) در ین قضایا نبود و
این طور دقیق و صحیح امام وارد قضایا نمیشدند هر یک از این فتنهها میتوانست باعث
نابودی نظام شود.
نماینده مردم کاشمر گفت: جنگ تحمیلی، قضیه بنیصدر و فتنه
منافقین در سال 61 که طی آن مردم بدون دلیل در خیابانها به خاک و خون کشیده شدند
از جمله فتنههای دوران امام (ره) بود که میتوانست باعث سقوط نظام شود و اگر این
حوادث برای هر حکومتی پیش میآمد آن حکومت از بین میرفت ولی امام(ره) محکم و
استوار مقابل تمام این فتنهها ایستادند و با نصحیت، ملامت و ارائه طریق و راههای
دیگر کشور را از گرفتاریها نجات دادند.
* رهبری داعیانه مقام معظم
رهبری امامگونه است
وی در پاسخ به این سؤال که فتنههای دوران امام سختتر
بود یا فتنههای دوران کنونی، گفت: برای اظهار نظر در خصوص این مسئله باید شرایط
زمان و مکان را در نظر گرفت.
وی افزود: این مسئله نیازمند تطبیق است ولی من
تاکنون در این خصوص تطبیقی انجام ندادهام که شرایط در کدام زمان سختتر بوده است،
ولی باید طبق فرمایش امام شرایط زمان و مکان را در نظر بگیریم و ببینیم در چه زمانی
و در چه مکانی باید چه کاری را انجام دهیم.
خباز همچنین گفت: رهبری داعیانه
مقام معظم رهبری هم خوشبختانه امام گونه است و ایشان در هر جایی که وارد شدند به
صورت کامل مسئله را حل کردند و در واقع رهبری ایشان روح جدیدی را در کالبد انقلاب
دمید و باعث شد که کشور روی پای خود بایستد.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس در
ادامه مصاحبه به وقایع مصر و تونس اشاره کرد و گفت: کسی نمیتواند ادعا کند که
انقلاب اسلامی ما که اتفاق بزرگ قرن است در وقایع مصر و تونس اثری نداشته است.
* مردم مصر و تونس الگوی اسلامی و دینی را برگزیدهاند
وی
افزود: گرچه استکبار جهانی سعی میکند که واقعیت جوامع اسلامی را نشان ندهد ولی
حقیقا باید گفت که مردم مصر و تونس و کویت و دیگر کشورهای اسلامی الگوی اسلامی و
دینی را پذیرفتهاند چرا که همه این ملتها مسلمانان هستند.
خباز اظهار
داشت: به اعتقاد من وقایع مصر و تونس و دیگر کشورهای اسلامی نشات گرفته از انقلاب
اسلامی ما است.
وی همچنین گفت: البته دغدغهای که در این زمینه وجود دارد
خلا رهبری در جریان مبارزات مردم این کشورها است؛ به طول مثال اگر در 21 و 22 بهمن
سال 57 رهبری انقلاب نبود، قطعا استکبار جهانی انقلاب را منحرف میکرد و در حال
حاضر همین نیاز نیز در بین مردم مصر وجود دارد.
خباز ادامه داد: نگرانی من
از این است که آمریکا با دسیسههای شیطانی خود مسیر الهی و اسلامی مردم مصر را
منحرف کند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: ممکن است وقایع صدر اسلام باز هم
تکرار شود؛ مردم در آن زمان از دست حکومت بنی امیه به داد آمده بودند و به همین
دلیل از حکومت بنی امیه نجات یافتند ولی در دام بنی عباس افتادند چرا که حکومت
بنیعباس به مراتب از حکومت بنیامیه بدتر بود.
* مردم مصر صحنه را
خالی نکنند
وی ضمن تاکید بر لزوم هدایت حرکت مردم مصر توسط یک رهبر اظهار
داشت: نقش رهبری در نقاط حساس نمایان میشود تا اجازه ندهد انحراف در انقلاب و حرکت
مردم ایجاد شود.
خباز ابراز امیدواری کرد که نعمتی را که خداوند به مردم
ایران عطاء کرد، به مردم مصر و دیگر کشورهای اسلامی هم عنایت کند.
نماینده
مردم کاشمر همچنین به مردم مصر توصیه کرد که با چنگ و دندان نشان دادند کشورهای
استکباری صحنه را خالی نکنند تا بتوانند به اهداف خود برسند.
* خاطره
خباز از سخنرانی در اولین راهپیمایی کاشمر
این نماینده مجلس در ادامه
مصاحبه به بیان خاطرهای از دوران مبارزات انقلاب پرداخت و اظهار داشت: به یاد دارم
در اولین راهپیمایی که در کاشمر علیه حکومت شاه به راه افتاد، شیخ علی تهرانی از
مشهد آمد تا سخنرانی کند و قرار بود بنده هم که در آن زمان حدود 22 سال سن داشتم
سخنرانی کنم.
وی افزود: آن زمان دولت ازهاری سر کار بود که این دولت بسیار
با خشونت برخورد میکرد و حتی سخنران تظاهرات را هنگام سخنرانی با تیر میزد.
خباز ادامه داد: در جریان تظاهرات آن روز که با مردم همراه شده بودم از
کنار یک حمام عمومی میگذشتیم و چون قرار بود من در آن روز سخنرانی کنم همان زمان
وارد حمام شدم و همان جا غسل شهادت کردم و بعد از آن همانطوری که سرم خیس بود در
جایگاه سخنرانی قرار گرفتم.
نماینده مردم کاشمر گفت: جایگاه سخنرانی نزدیک
مزار آیتالله مدرس بود، وقتی نزدیک جایگاه شدم از آنجایی که تظاهرات تازه شروع شده
بود مردم شعارهای تند سر نمیدادند و تنها شعارهای ملایم میدادند و گویندهای که
مردم را هدایت میکرد نیز سعی داشت شعارها همینطور ادامه پیدا کند تا نیروهای رژیم
دست به اسلحه نبردند، ولی همینطور که مردم شعار درود بر مدرس را سر میدادند ناگهان
همه شعار مرگ بر رضا خان را سر دادند و این شعار روحیهای در مردم به وجود آورد که
وصف ناپذیر بود.
خباز خاطرنشان کرد: شعار مرگ بر رضاخان که به صورت خود جوش
مردم آن را سر میدادند بسیار جالب بود و فضای بسیار زیبا و دل انگیزی ایجاد کرده
بود.
وی گفت: به یاد دارم که در سخنرانی خود در آن روز سوره فتح را
خواندم، در آن زمان شیخ علی تهرانی در سخنرانیاش به نخست وزیر حمله کرد و من به
خود شاه حمله کردم؛ بعد از اینکه از جایگاه پایین آمدم عدهای من را روی دست بلند
کردند و به شیخ علی تهرانی گفتند که این جوان از شما تندتر صحبت کرد.
خباز
اظهار داشت: شیخ علی تهرانی در جواب این افراد گفت به هر حال ایشان بچه است و
نمیداند در ابتدای سخنرانی نباید تند صحبت کرد؛ سخنرانی باید معتدل باشد تا مردم
پس نزنند و البته حرف آقای شیخ علی تهرانی درست بود چرا که ما در آن زمان سن زیادی
نداشتیم و خیلی هم تند بودیم.
وی تصریح کرد: مردم در جریان انقلاب از همه
جلوتر بودند و به خوبی امام را شناخته بودند.
نماینده مردم کاشمر گفت: شهید
مطهری در مورد امام (ره) فرمودند که ایشان مجسمه ایمان به خدا و ایمان به هدف و
همچنین ایمان به مردم است و این جمله شهید مطهری بسیار درست و دقیق بود، چرا که هم
امام مردم را به خوبی شناخته بود و هم اینکه مردم به خوبی امام را شناخته بودند و
ذرهای فاصله بین امام و مردم وجود نداشت و به همین دلیل بود که هر زمان امام از
نجف یا پاریس بیانیه میدادند مردم با جان و دل آن را میپذیرفتند.