خبرگزاری فارس: نماینده اصفهان در مجلس با انتقاد از عملکرد برخی جریانها و افراد گفت: گروهی از جریانها و افراد صرفا مدعی پیروی از خط امام راحل هستند در حالی که عملکرد آنان با اندیشهها و آرمانهای امام فاصله دارد.
حسن کامران نماینده مردم اصفهان و
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار
پارلمانی خبرگزاری فارس به تبیین چگونگی شکلگیری پیروزی انقلاب اسلامی ایران و
حرکت در مسیر تحقق اهداف آرمانی انقلاب پرداخت.
فارس: به نظر شما علل
شکلگیری انقلاب اسلامی ایران چه بوده است؟
کامران: مدیریت برجسته حضرت
امام، علم، شجاعت، زمانشناسی، مردمداری و یار محرومین بودن و درد دین داشتن و
تلاش همهجانبه برای مقابله با استکبار جهانی حضرت امام خمینی (ره) از جمله مهمترین
علل و موامل پیروزی انقلاب بود؛ امام (ره) با روشهای مختلف به مقابله با رژیم
شاهنشاهی پرداخت، از این رو رژیم ستمشاهی ضد امام بودند.
احترام مردم به
امام (ره) و مقبولیت ایشان نزد مردم، تعهد مردم نسبت به حضرت امام و پیوند عمیق و
وسیع امام با امت و امت با امام به گونهای شد که جهان سیاست را تحتالشعاع خود
قرار داد و سرآغاز تحولات جدیدی در خاورمیانه و جهان اسلام و منطقه شد.
پیامهای امام (ره) نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت، زیرا
پیام امام (ره) نوعی پیام عملی بود، یعنی امام یک فرهنگ رفتاری خاصی داشت؛ وقتی
میفرمودند یک موی کوخنشینان را به همه کاخنشینان نمیدهم، طبیعی بود که در
ادبیات رفتاری حضرت امام یک فرهنگ سادهزیستی و مقابله خوی اشرافیگری و اربابی
وجود دارد.
پیامهای امام (ره) بر دلها مینشست و دلها هم فرودگاه حضرت
امام بود؛ وقتی بختیار که باقیمانده رژیم سلطنتی بود و اظهاراتی میکرد که از
آمریکاییها و صهیونیستها نشأت میگرفت، امام میفرمودند بنده به ایران خواهم آمد
و مردم علیرغم آن تهدیدات، قلبهایشان را برای فرود امام (ره) آماده کرده بودند.
معنا و مفهوم این موضوع آن است که پیامهای حضرت امام (ره) ناشی از اخلاص
ایشان بود. هر بیانیهای که ایشان میدادند تحولی جدید در ترکیبات سیاسی کشور ایجاد
میشد و هر پیام امام حرکت انقلابی مردم را رشد میداد و چون خود امام اهل عمل
بودند، این پیامها زوایای مختلفی و مخاطبین مختلفی داشت.
امام (ره) در
مقاطع و برای اقشار مختلف بیانیه میدادند و بیانیههایشان افشاگر مکرهای رژیم
ستمشاهی بود، چون رژیم منحوط پهلوی گاهی در لباس مذهب، مکر و فریب ظاهر میشد، ولی
مردم آنقدر روشن شده بودند که پشت پا به این اسلام آمریکایی زدند و امام (ره) در
بیانیههایشان اسلام آمریکایی را به مردم نشان دادند و مردم به گونهای عمل کردند
که فریب آنها را نخورند و ایستادگی کردند و این ایستادگی منجر به آن شد که
بیانیهها شکل کاربردی پیدا کرد و ادبیات سیاسی خاصی خروجی این بیانیهها شد.
امام همواره میگفتند ما "تکلیفمحور " هستیم و در بیانیههایشان نیز این
تکلیفمحوری روشن بود؛ امام غصه گذشته را نمیخوردند و از آینده نیز ترس و واهمه
نداشتند که بگویند این رژیم ستمشاهی تا دندان مسلح است و همه کفر و نفاق از این
رژیم حمایت میکنند؛ امام با این تئوری توانستند در قلبها نفوذ کنند و هر نفوذی هم
یک برد ملی داشت.
امام با بیانیههایشان راه را مشخص کردند و با این روحیه
در قلبها نفوذ داشتند؛ بیانیههای امام نفوذ ملی، منطقهای و جهانی داشت و در دفاع
از محرومین و مستضعفین بود، امام یار مظلومان بود و دشمن ستمگران و با این استراتژی
جریانی فکری به راه انداختند و توانستند ساختار سیاسی جدیدی در کشور ایجاد کنند.
فارس: دیدگاه امام درباره رفتار متظاهرآنه و ریاکارانه منافقین و ملیگراها
در مسیر مبارزه با رژیم شاهنشاهی چگونه بود؟
کامران: امام حرکت ملیگراها و
منافقین را قبول نداشتند، چون از آغاز کار این افراد میگفتند ما میخواهیم شورای
سلطنت داشته باشیم، در حالی که امام با این نظر مخالف بودند و این نوع تفکیکها و
روشها را که ما باید به بهانه منافع ملی با آمریکا سازش کنیم و با رژیم صهیونیستی
بسازیم، قبول نداشتند.
در فتح لانه جاسوسی امام (ره) فرمودند "این فتح،
انقلاب دوم بود "، اما همین لیبرالها و نهضت آزادی و منافقین این موضوع را زیر
سؤال بردند اما بعداً دستشان رو شد.
بنیصدر هم در آن مقطع زمانی با
منافقین همدست شد و بعد هم خط مشی آنها را دنبال کردند و جالب است خیانتهایی که
انجام دادند، این خیانتها کم کم به شکلی شد که او نتوانست به فعالیتش ادامه دهد و
میگفت ما باید به زمان اشکانیان بازگردیم.
آن لیبرالها و منافقین
ضربههای فراوانی به کشور وارد کردند، ولی با هوشیاری حضرت امام با بنیصدر برخورد
کردند و مردم هم اقناع شدند و هم متوجه شدند که این افراد خائن هستند و آنها به
نوعی روی دیگر سکولار برای همکاری با ستمکاران هستند و جایگاهی نمیتوانند بین
مردم داشته باشد و این موضوع به برکت توجه امام به جریانشناسی و همچنین دشمنشناسی
مردم بود.
فارس: هر انقلابی در ابتدای مسیر با توطئهها و فتنههایی روبرو
است، انقلاب اسلامی ایران نیز مستثنی از این موضوع نبود اما چگونه این فتنهها دفع
شد؟
کامران: در ابتدای انقلاب دشمنان خواستند نوعی ناامنی در مرزها ایجاد
کنند؛ در کردستان شاهد بودیم که گفتند حالا که ارتش تازه در حال شکلگیری است و
سپاه نیز تازه شکل میگیرد شعار علیه ارتش بدهند، اما امام (ره) 29 فرودین را روز
ارتش اعلام کردند.
جریانات مختلفی پیش روی امام (ره) بود، از طرفی مکتبهای
کمونیست و اقلیتها و منافقین بودند و از سوی دیگر ترورهای خیابانی رخ میداد و سپس
غربیها و سران این کشورها بودند که از کمونیستها دفاع میکردند و کاملاً نوعی منش
تروریستی داشتند ولی روال آنها روشن بود، فرانسویها نیز از منافقین دفاع میکردند
و خودشان نیز کاملاً حقوقبشر را زیر پا میگذاشتند و از طرفی از تروریسم دولتی
صهیونیستها حمایت میکردند و میکنند.
اما همه فتنهها به برکت رهبری حضرت
امام و به کمک مردم با بصیرت، خنثی شد، بنابراین امام (ره) با پشتوانه مردمی که
اصولاً احترام خاصی نسبت به مردم قائل بودند، فتنههای کوچک و بزرگ را خنثی کردند.
فارس: هر انقلابی به طور طبیعی ریزش و رویشهایی دارد، از دیدگاه شما
ریزشها و رویشهای انقلاب ما چه بوده است؟
کامران: در حال حاضر بسیاری خط
امام (ره) را یدک میکشند و پشت به خط امام (ره) کردند، در حالی که ممکن بود در
بسیاری از مکانها نیز میگفتند ما جلوتریم، اما بعداً دیدیم که امام (ره) فرمودند
"وقتی حرفهای شماها مورد تأیید افراد بیگانه قرار میگیرد، بدانید که به عبارتی با
دشمن همراهی کردید و این موضوع مورد تحسین دشمنان قرار گرفته است ".
در
فتنه 88 رهبر معظم انقلاب هر بار در هر سخنرانی موضوع فتنه 88 را مطرح میکردند،
چون ریشه این فتنه در خارج از کشور بود ولی دشمنان در داخل یارگیری میکردند.
اما فتنه 88 با بصیرت مردم که رهبر فرزانه انقلاب نیز روی آن بسیار تأکید
میفرمودند و با مدیریت شخص معظمله فتنه 88 خنثی شد و جوانان پاکی به میدان آمدند
که با اتکاء به خداوند و با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب به کوری چشم افرادی که
میخواستند آب به آسیاب دشمن بریزند، در این انقلاب رشد کردند و امروز حاصل این
حرکت انقلابی را در جهان شاهدیم.
فارس: از نظر شما مهمترین اهداف انقلاب
چیست و امروز کدامیک محقق شده است؟
کامران: مهمترین اهداف انقلاب "عدالت "
است، ما در مناطق کمتر توسعهیافته توانستیم زیرساختهایی را ایجاد کنیم که مردم از
آن بهرهمند شوند و در بخشهای مختلفی این عدالتخواهی در مسائل منطقهای وجود
دارد.
ما در امور سایر کشورها دخالت نمیکنیم اما از حقوق ملل مظلومی مانند
فلسطین و لبنان دفاع میکنیم و این دفاع نوعی بیان "عدالتخواهی " است و امروز این
"عدالتخواهی " ما را بشریت مشاهده می کنند.
ما بایستی ادبیات امام (ره) و
رهبر معظم انقلاب را حفظ کنیم که همان فرهنگ سادهزیستی و فرهنگ امام (ره) است و
باید مراقبت کنیم، گر چه برخی این موضوع را امروز کوچک میشمارند.
فارس:
امام (ره) همیشه تأکید میکردند انقلاب در جغرافیای سیاسی ایرانی گنجانده نمیشود و
صدور انقلاب ماهیت انقلاب اسلامی ایران است، به نظر شما امروز ما در صدور انقلاب تا
چه حد موفق بودهایم؟
کامران: "انقلاب اسلامی " با "جمهوری اسلامی " فرق
دارد، "جمهوری اسلامی " مال ماست ولی "انقلاب اسلامی " متعلق به همه جهانیان است.
این انقلاب اسلامی، انقلاب فطری است و امروز مشاهده می کنیم که کشورهای
عربی 60 سال است به ذلت نشستهاند و نتوانستهاند با صهیونیستها مقابله کنند.
اتفاقات مصر و تونس نشان از جریان ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی ایران در
جهان است.
فارس: آیا همه دولتها نقش یکسانی در صدور انقلاب اسلامی داشتند
یا خیر؟
کامران: دولت احمدینژاد ادبیات انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) را
احیاء کرد در حالی این موضوع در دولتهای قبلی محدود بود.
در بحث احیای
ارزشهای اسلامی و ارزشهای انقلاب و فرهنگ امام (ره)، دولت احمدینژاد از زمین تا
آسمان با دولتهای دیگر فرق دارد.